اجازه بدید تجارت الکترونیک رو اینجوری توضیح بدم: تجارتی که که وبسایتا جای فروشگاهارو گرفتن و اسم ماهم از مشتری به کاربر تغییر پیدا کرده، همینقدر ساده. نحوهی رسیدن کالا به دست مشتری اکثرا به صورت پیک و یا پست هست.و دیگه از فراگیریشم همتون خبر دارید و لازم به گفتن نیست که چه درصد بالایی از خریدامون از طریق این فروشگاها انجام میشهو
از تجارت الکترونیک به عنوان کسب و کار اینترنتی هم اسم میبرن. در سالهای اخیر با توجه به اینکه گوشیهای هوشمند بسیار فراگیر شدن و دسترسی به اینترنت گسترش فوق العادهای داشته، رشد تجارت الکترونیک یا کسب و کار اینترنتی بسیار بالا بوده.
امروزه دیگه خیلی از مردم به صورت آنلاین خرید میکنن و هر محصولی رو که نیاز داشته باشن دم در خونشون تحویل میگیرن.
به جز خرید کردن، دریافت خدمات آنلاین هم خیلی خیلی گسترده شده، مردم ترجیح میدن به جای رفتن به کلینیک، آنلاین مشاوره بگیرن و یا حتی تو کلاسهای آموزشی مجازی شرکت کنن، محصولات آنلاین رو دیجیتالی دریافت میکنن و هزاران فعالیت دیگه.
تو دنیای اینترنت انواع و اقسام تجارت به سبک الکترونیک به وجود اومده. با توجه به سایتهای ارائه دهنده خدمات، فروشگاهها و سایتهایی که تبلیغات و فروش محصولات مردم رو انجام میدن، دیگه واسطهها از بین رفتن و مردم میتونن به راحتی با هم و یا با شرکتهای ارائه دهنده خدمات و کالاها معامله کنن.
تجارت الکترونیک بر مبنای ارتباط فروشنده با فروشنده یا B2B
در این حالت هر دو طرف فروشنده و یا صاحب یک بیزینس هستن. یکی از طرفین به صورت فروشنده عمده فعالیت میکنه و طرف دیگر هم به عنوان فروشنده خرده پا، اجناس رو در اختیار مردم قرار میده. به عنوان مثال لوازم جانبی موبایل یه فروشنده بزرگ داره و این فروشنده بزرگ با مراکز فروش و فروشگاههای سراسر کشور در ارتباطه. فروشگاهها از سایت این شخص بازدید میکنن و بر اساس موارد موجود تو سایت سفارششون رو به فروشنده بزرگتر اعلام می کنن. کالاهای خریداری شده را فروشنده دوم دریافت میکنه و اونها رو در اختیار مشتریهای نهایی قرار میده.
تجارت الکترونیک بر مبنای ارتباط فروشنده با مشتری یا B2C
در این حالت خریدار به صورت مستقیم با فروشنده در ارتباطه. مثال اون هم سایتهای فروشگاههایی هستن که افراد ازشون خرید و یا خدماتی رو دریافت میکنن.
تجارت الکترونیک بر مبنای ارتباط مشتری با فروشنده یا C2B
تو این سناریو مشتری یه جورایی شبیه به فروشنده عمل میکنه، به این صورت که اعلام میکنه قصد دریافت کالا و یا خدماتی رو داره و بیزینسها به اون پیشنهاداتی رو ارائه میدن، بعد مشتری به بهترین پاسخ و یا قیمت ها جواب میده.
امروزه سایتهای زیادی در دنیای وب وجود دارن که ارتباط بین مشتری و فروشنده رو برقرار میکنن تا مشتری از بین انواع فروشندهها حق انتخاب داشته باشه.
تجارت الکترونیک بر مبنای ارتباط مشتری با مشتری یا C2C
تو این حالت هر دو طرف معامله مشتریها هستن. این سناریو معمولاً برای فروش اجناس دسته دوم اتفاق میفته. روند این سایتها هم به این صورته که مشتری کالا و جنس خودش رو تو سایتهای خاصی قرار میده و افرادی که میخوان این کالا رو بخرن با شخص فروشنده تماس میگیرن و میگن که قصد خرید اون کالا رو دارن. از نمونه های موفق این مدل تجارت، میشه از سایت EBay نام برد.
با گسترش تجارت الکترونیک، سوء استفادههایی که اتفاق میافته هم بیشتر شده، به همین خاطر مسئولان و کارشناسان دائما هشدار میدن که حتما از سایتهای معتبر خرید کنید و مشخصات کارت اعتباریتون رو هرجایی وارد نکنین تا از خطرات و سرقتهای سایبری در امان باشید.
منبع: رویش نوین